Met details.... - Reisverslag uit Dominical, Costa Rica van Koen Tomson - WaarBenJij.nu Met details.... - Reisverslag uit Dominical, Costa Rica van Koen Tomson - WaarBenJij.nu

Met details....

Door: Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen

19 Februari 2010 | Costa Rica, Dominical

hola mensen thuis en mensen uit huis,

Ik ben mij bewust van het feit, dat ik lang geleden voor het laatst iets van mij heb laten weten. Exuses daarvoor, ik hoop voor een beetje begrip aan jullie zijde, want de keuze om in een ongeairconditionde (lees: f. hete) ruimte te gaan computeren, ipv naar het strand gaan of andere fijnere dingen (die hier in overvloed zijn) te doen, is een harde keuze. Dit gezegd hebbende, kan ik overgaan tot de door mij beleefde avonturen.

In mijn laatste verhaal was ik net een paar dagen bezig met mijn Spaans, op dit moment zijn die paar dagen uitgegroeid tot 2,5 week. Ik ben blij, maar toch een beetje verrast met de hoeveelheid woorden die ik al kan zeggen en wat ik al kan duidelijk maken. Anders dan het Frans of het Duits dat ik geleerd heb (waar ik alleen (enigzins) in staat was zinnen uit mijn hoofd te leren en die op te dreunen). Nou is het Spaans dat de doorgaande Tico (Costaricaan) spreekt een stuk sneller en onduidelijker dan dat van mijn lerares, waardoor het lijkt alsof ik een stuk minder Spaans spreek dan in de klas en waardoor de Engelssprekende tico dan weer snel over gaat in Engels. Het contact met mijn familia tica is wat uitgebreid, maar nog steeds niet heel interessant, een reden daarvoor is dat ze niet samen ontbijten of dineren, maar ieder voor zich op een door hen zelf bepaalde tijd. De andere reden is dat er niks te doen valt bij dat huis, waardoor ik ´s ochtends vroeg weg ga en pas ´s avonds tegen etenstijd terug kom, en vervolgens naar mijn eigen kamer ga, omdat de familie de deur dicht wil doen en het licht op de veranda uit ivm de muggen.

Contact met mensen zoek ik daarom overdag in Dominical, voornamelijk met de medestudenten. De medestudenten zijn louter medicijnenstuderende Amerikanen in de leeftijd tussen de 26 en 32. Ondanks dat ik geen van deze eigenschappen met hen deel, heb ik toch mijn eigen plek in de groep weten te veroveren. Jammer is alleen dat ik de halve wereld over ben gereisd om weer naar verhalen over medicijnen en patienten te luisteren. De school organiseert 3 activiteiten per week: maandag salsa en merenge les, dinsdag karaoke en donderdag kookles. Ik ben al berucht op het gebied van karaoke, omdat de eerste keer Krezips ¨won´t say¨ niet het nummer was dat ik van hen kende en de week daarna George Baker opeens een Indonesische vrouw bleek te zijn...

Naast deze activiteiten kan je via de school ook nog wat spannendere activiteiten organiseren. Zo ben ik mijn eerste weekend naar het Corcovado National Park geweest, naar zeggen het meest organism-dense place in the world. De plek was mooi, maar ik denk dat de gids vond dat we zelf maar kennis moesten hebben van de natuur rondom ons en dat we zelf de apen maar moesten spotten! We hebben wel 2 dieren gespot, of eigenlijk heeft de gids van de groep voor ons die gespot: een luiaard en een spidermonkey. Of hij dacht helemaal niks, nada. De trip was een beetje teleurstellend, omdat we in totaal een uur door de jungle hebben gelopen en dus zonder enige uitleg van onze gids.
Wat wel heel leuk was, was dat ik zelf mijn snorkel mee had gebracht en ik nog een half uurtje naar het koraal (bij het strandje, waar we gingen lunchen) heb kunnen turen.

Het weekend daarop volgend ben ik naar Manuel Antonio National Park geweest, dit keer zonder een gids. Alwaar we zelf een paar uur hebben gelopen en veel veel meer dieren hebben kunnen spotten: luiaarden, brulapen, doodskopaapjes, een of ander groot knaagdier en een paar herten. De doodskopaapjes waren echt heel gaaf en kwamen ook heel dichtbij. Verder had het park nog een paar bizar mooie strandjes (heel wit met heel blauw water en palmbomen) met fijn rustig water. Rustig water in tegenstelling tot het onrustige water hier in Dominicaal.

Wat mij brengt tot een van de activiteiten die ik hier in Dominicaal bijna elke dag doe: Surfen! Prachtige sport, heel vermoeiend, maar geweldig. Ik was heel goed (goed in dat ik altijd op kon staan en de golf tot het strand kon berijden) totdat ik gister over ben gestapt naar een board dat 60 cm korter is, waardoor mijn balans opeens bagger was en ik op de babygolfjes maar een keer of 2 in staat was op te staan. Voor de babygolfjes moet je wel een stukje rijden, want hier in Dominical zijn de golven monsterlijk groot. Vind ik. En dan zijn ze nog de helft of een derde kleiner dan dat ze in oktober, november zijn. Deze monsterlijke golven hebben mij al een paar keer te pakken gehad, waardoor ik nu een heel stuk voorzichtiger ben geworden. Zo ben ik de laatste keer van een golf van 3 meter gevallen en crashte het water vervolgens bovenop mij. Hierna heb ik nog 3 van dat soort golven gehad, die boven op mij crashten en moest ik dus constant onderwater duik met mijn board dat de hele tijd aan mijn enkel zat te trekken. Nadat ik eindelijk ik staat was weer op mijn board te kruipen heb ik mij door een al gecrashte golf naar het strand laten meenemen.
Vooral dit laatste voorval heeft mij doen realiseren dat ik niet teveel hooi op mijn board moet nemen en het vooral een beetje rustig aan moet doen.

Maar als ik naar de echte surfers kijk, wil ik niet liever dan dat ook kunnen.

Dit weekend snorkelen in Ballena Marine Park - ik hoop schildpadden te zien, of dolfijnen op weg daar naar toe.

Hasta la escriba,

Koen, eh Tom

meer foto's
http://picasaweb.google.com/koentomson/DominicalCostaRica#

****Nieuwe foto's geplaatst******

  • 18 Februari 2010 - 21:40

    Bram:

    yow koenson,

    Ik vind het leuk om te zien dat je nu al zoveel in details treed ;) haha, ff serieus, t ziet er echt prachtig uit en de verhalen liegen er ook niet om! Idd een paradijsje waar je t de vorige keer over had. Begrijp prima dat je liever gaat surfen dan mailen naar dit kikkerlandje waar t rond de 0 is en aan een stuk door sneeuwt/regent. Dus geniet er volop van (maar dat lukt je wel;)) en we horen wel weer van je!

    X

  • 19 Februari 2010 - 05:48

    Irene:

    Hee Koenie,

    Top verhaal :) Leuk om wat van je te horen. Je wordt echt wel gemist thuis!
    Ik neem aan dat de foto's waar Bram het over heeft gewoon (het ziet er prachtig uit) niet jouw foto's zijn? Of ben je wel aan het uploaden geweest?

    Ik stuur je nog wel een echte mail,
    kus Irene

  • 19 Februari 2010 - 05:49

    Irene:

    Foto probleem heb ik al opgelost :D

  • 19 Februari 2010 - 10:00

    Marlou:

    oooh wat ziet het er mooi uit! Leuk om te lezen wat je de laatste tijd allemaal gedaan hebt, volgens mij vermaak jij je prima. Gelukkig heb je nog een hele tijd om te oefenen met surfen, dus die volwassen golven komen nog wel ;)

    Ik zie dat je je zwembroek weer terughebt?

    Liefs!

  • 19 Februari 2010 - 21:23

    Toos:

    hee koen, leuk, een verhaal van je! Gaat goed lees ik.
    Je voelt nu al hoe de tijd vliegt, daarom: ga lekker door met leuke dingen doen en pluk de dagen.

  • 21 Februari 2010 - 11:41

    Veronne:

    Leuk om te horen wat je daar allemaal doet - ik ben ronduit jaloers! Klinkt echt paradijslijk zee en oerwoud zo dichtbij elkaar=) Hey surfer boy geniet ervan!

  • 22 Februari 2010 - 11:00

    Naomi:

    Koen! Vette verhalen hoor! Wij zijn qua studie niet verder gekomen dan een driedaagse massagecursus, oftewel niets. Hm. Jij wint! Veel plezier, dat zal vast en zeker lukken! x

  • 02 Maart 2010 - 12:18

    Lisette:

    Koentje! Ik ben jaloers! Wat gaaf!! Geniet ervan! XX Set

  • 02 Maart 2010 - 20:28

    Eline:

    Mooie foto's gemaakt joh! En leuk verhaal! Hoe hoog zijn die 'baby'golfjes nou? Vast niet zo klein als ik in gedachte heb ;) Have fun! x

  • 08 Maart 2010 - 17:43

    Bert:

    >18 dagen geen nieuws en 1556 pageviews; ze zijn niet allemaal van je moeder.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Dominical

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Mei 2010

Zookeeper Tom

04 Mei 2010

Hella tight

13 April 2010

Staartje van Costa Rica

26 Maart 2010

No mas Dominical

10 Maart 2010

Nog steeds Dominical?!
Koen

Actief sinds 18 Jan. 2010
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 10095

Voorgaande reizen:

27 Januari 2010 - 01 Juni 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: